Formand: Anne Bodilsen, Bissensgade 18, 3.tv. 8000 Aarhus C klfformand@gmail.com Tlf. 61 30 81 14

AFLYST: Forårsmøde med Jacob Munk om køn

Jacob Munk

Som følge af de aktuelle indskærpelser fra regering og sundhedsmyndigheder må vi desværre aflyse Kristelig Lægeforenings forårsmøde i Aarhus lørdag den 28. marts.

Mødets taler skulle have været forfatter og teologistuderende Jacob Munk, som skulle komme med input til et vanskeligt og varmt emne, som deltagerne på foreningens årsmøde i 2019 også beskæftigede sig med, men nok ikke blev helt færdige med, nemlig køn.

Bestyrelsen overvejer nu, hvordan der evt. kan arrangeres en erstatning for mødet.

Spørgsmålet om køn er en af vores tids store debatter. Over de sidste ti år er antallet af ansøgninger om kønskorrigerende operationer mere end femdoblet, og vi ser stadigt flere, herunder også børn, ytre, at de føler sig utilpas i deres krop. Derfor er der behov for, som aldrig før, at vi tænker igennem: Hvad er køn, og hvordan får vi en kultur, alle kan være i? Er kirurgi og hormonbehandling den bedste vej fremad for transkønnede? Og har den kristne etik og skabelsesteologi noget at sige i alle disse spørgsmål?”

Sådan præsenterer Jacob Munk sit oplæg til mødet.

Jacob Munk (f. 1993) er bachelor i litteraturhistorie fra Aarhus Universitet og er nu stud.theol. ved Menighedsfakultetet i Aarhus samt projektmedarbejder i AdamogEva.dk. Han er forfatter til flere artikler i akademiske tidsskrifter og er medforfatter til materialet ”Jeg er køn : Seksualundervisning i 0.-6. klasse”, som er udgivet i 2019 af en række kristne organisationer. Samme år udgav han på Forlaget Credo bogen ”En langt bedre vej : En ny retning for debatten om køn og seksualitet”, som fik stor opmærksomhed i de danske medier.

Se undervisningsmaterialet ”Jeg er køn”.

Se mere om bogen ”En langt bedre vej” hos forlaget (man kan downloade de første 24 sider).

SE OGSÅ: Anmeldelse af ”En langt bedre vej”, v. psykiater Inge Munk Møller